Słuchajcie! Ogarniemy 😉 Ten wpis kieruję głównie dla piątoklasistów, którzy zgodnie z podstawą programową powinni teraz uczyć się tego czasu. Jeśli nauczyciele zadali Wam zadania, z którymi macie kłopot, to myślę, że mogę Wam pomóc go rozwiązać.
Ready? Steady? GO!
Czas Past Simple to czas PRZESZŁY prosty. I naprawdę jest prosty 🙂 Używamy go do mówienia o czynnościach DOKONANYCH (tym co było i się skończyło)
Ten wpis dotyczy użycia czasowników regularnych i nieregularnych. Oprócz nich inaczej stosuje się czasownik BE (BYĆ ). ” Be” w past simple to WAS lub WERE. On jest SAMODZIELNY i sam tworzy pytania i przeczenia.
Czasowniki regularne.
W zdaniach twierdzących dodajemy -ed; -d-; -ied. Klasa 5a, którą uczę już wie, że witamy EDa w zespole :). Hi ED!
I jak na razie? To spróbujmy z ćwiczeniami:
Ćw. 1. Spójrz na zasady pisowni czasowników regularnych i utwórz samodzielnie formy przeszłe podanych słów:
work |
cook |
walk |
kiss |
like |
apply |
look |
drop |
try |
Jak poszło? Jestem przekonana, że poradziliście sobie świetnie. Możecie się sprawdzić tu: https://speakspeak.com/resources/pronunciation/pronunciation-of-ed-endings-of-regular-verbs
A teraz zacznie się robić groźnie. Niestety pożegnamy EDa. Gotowi?
Zdania przeczące ( czyli te wszystkie na „nie”) oraz pytania (zaczynamy je od „czy” lub słówek typu gdzie?, kiedy? kto?) same się nie zrobią. I tu pojawia się operator DIDN’T/DID. A jak on się pojawia, to wszystkie końcówki….ZNIKAJĄ! Jedna z moich uczennic powiedziała: „ED is dead.” 😉
TWIERDZENIE: I played football yesterday.
PRZECZENIE: I didn’t play football yesterday.
PYTANIE TYPU „CZY”: Did you play football yesterday?
PYTANIE ZE SŁÓWKIEM PYTAJĄCYM: What did you play yesterday?
To poćwiczmy, ok?
Ćw.2. Napisz formy przeczące i pytające czasowników z ćw. 1 . Np. I didn’t work.
Dajcie znać jak poszło 😉 Wkrótce napiszę Wam o czasownikach nieregularnych, które trzeba oswoić i wytresować, bo to takie dzikie bestie 🙂
Trzymajcie się zdrowo!
[mc4wp_form id="8"]