How are you today? Did you sleep well? (Czy dobrze spałaś?/spałeś?) How about learning some irregular verbs? (A co powiesz na uczenie się czasowników nieregularnych?) Let’s go!
Nadszedł czas na czasowniki nieregularne. Piątoklasiści powinni teraz je poznawać. W poprzednim wpisie omówiłam tworzenie zadań twierdzących (tych na TAK), przeczących ( tych na NIE) oraz pytań. Wiecie więc, że używając CZASOWNIKÓW REGULARNYCH, dodajemy końcówkę -ED w twierdzeniach. Natomiast w pytaniach i przeczeniach, gdy pojawia się „DID” lub „DIDN’T”, czasownik WRACA DO FORMY PODSTAWOWEJ. Ok, a co robimy z NIEREGULARNYMI? Świetnie, że pytacie! Już wyjaśniam 🙂
Ready? Steady? GO!
Przypomnę, że czas Past Simple to czas PRZESZŁY prosty. I naprawdę jest prosty Używamy go do mówienia o czynnościach DOKONANYCH (tym co było i się skończyło). Razem z nim często zastosujemy słówka określające przeszłość, np.:
- yesterday- wczoraj
- 2 days ago- dwa dni temu / ago użyj z również ze słówkami: week(s) ago – tydzień( tygodnie) temu; month(s) ago; year(s) ago itd.
- last – poprzednie, minione / np. Last Christmas
- in 1987; in 2009 – z rokiem, który minął
Czasowniki nieregularne, to słówka w tabeli, których trzeba się nauczyć na pamięć :(. Mamy 3 formy czasownika. W pierwszej kolumnie jest to forma PODSTAWOWA, w drugiej PAST SIMPLE, a w trzeciej PRESENT PERFECT. Spójrzcie na przykład z czasownikiem EAT (jesć)
- eat- ate– eaten
To lista najpopularniejszych czasowników nieregularnych, która pojawia się w Waszych podręcznikach zazwyczaj na końcu książki lub zeszytu ćwiczeń.
I jak z nimi pracować? Zawsze zachęcam do zakreślania, wypisywania i podkreślania, żeby je zapamiętać. Można też pograć w gry. Taką przygotowałam dla Was tu: https://wordwall.net/resource/647233
Popatrzcie, jak tworzymy zdania:
- He ate pizza yesterday – On zjadł pizzę wczoraj.
- He didn’t eat pizza yesterday – On NIE zjadł pizzy wczoraj.
- Did he eat pizza yesterday? – Czy on zjadł pizzę wczoraj?
- What did he eat yesterday? – Co on zjadł wczoraj?c
Zobaczcie, że znowu, gdy pojawia się DID, CZASOWNIK WRACA DO FORMY PODSTAWOWEJ (pierwszej w tabeli). Przypominam, że czasowniki BE (WAS; WERE) zachowuje się inaczej. Sam tworzy pytania i przeczenia i NIE UŻYWAMY z nim did/ didn’t.
Tutaj dla Was gra to poćwiczenia: https://wordwall.net/resource/647773/angielski/past-simple-w-twierdzeniach-v-pytaniach-i-przeczeniach
A teraz sami spróbujcie.
TASK 1. Utwórz zdanie twierdzące; przeczące i pytające z wybranymi 10 czasownikami z tabeli.
Możecie też zagrać w DOBBLE, które świetnie utrwala znajomość tych czasowników.
https://en.islcollective.com/english-esl-worksheets/grammar/irregular-verbs/dobble-irregular-verbs-game/81860
Good luck!
[mc4wp_form id="8"]